BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, October 1, 2009

Undang-undang Ciptaan Allah Dan Ciptaan Manusia

Undang-undang Allah bermaksud hukum-hukum yang diperundangkan Allah ke atas hambaNya supaya mereka beriman kepada-Nya yang boleh membawa kebahagiaan sama ada didunia dan di akhirat.

Tahukah Anda Undang-undang Allah mempunyai perbezaan dengan undang-undang yang dicipta oleh manusia.

1) Undang-undang ciptaan manusia masih dapat dipinda dan diubah, mengikut peredaran masa dan tertakluk pada pemerintah, sedangkan undang-undang Ilahi tidak dapat dipinda-pinda atau diubah-ubah, bahkan ia masih dipakai walaupun zaman telah berubah.

2) Undang-undang ciptaan manusia dipegang oleh pemerintah dan dibuat oleh penggubal undang-undang. Manakala undang-undang ciptaan tuhan pula tidak dipegang oleh sesiapa dan sumber perundangannya datang dari Allah Ta’ala sendiri iaitu Al-Quran.

3) Kebiasaan undang-undang ciptaan manusia dibolehkan merayu atau membayar denda yang telah dikurangkan. Ini membuatkan kadang-kadang undang-undang ciptaan manusia boleh berlaku tidak adil dan denda yang dikenakan tidak setimpal dengan kesalahan yang disabitkan. Berlainan dengan undang-undang ciptaan Ilahi, orang yang melakukan kesalahan akan diberi balasan yang setimpal dengan kesalahannya.

4) Undang-undang ciptaan manusia hanya berkuatkuasa semasa pesalah itu masih hidup sahaja. Tetapi, undang-undang Allah akan tetap berkuatkuasa walaupun pesalah itu telah meninggal dunia.

Hakikatnya pada hari ini, manusia mengamalkan undang-undang yang dicipta oleh manusia itu sendiri. Justeru, di sini saya menyeru kepada semua kembali lah kita kepada ajaran nabi Muhammad s. a. w. yang menyeru manusia agar mengerjakan apa yang diperintahkan Allah sama ada dari aspek ibadah, ekonomi, politik dan sosial.

0 comments: