BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, October 1, 2009

Seni Sebagai Medium Dakwah


Seni adalah elemen penting dalam kehidupan. Seni secara umumnya menggambarkan seseuatu kehalusan dan keindahan. Namun, seni terdiri daripada pelbagai cabang. Ada yang indah dan dapat memenuhi kehidupan manusia dan membentuk kelembutan serta menjauhi sifat kasar malah ada yang sebaliknya. Justeru agama Islam tidak pernah menolak seandainya ia bersesuaian dengan fitrah dan ketetapan syarak.


Seni Penulisan Kreatif


Penulisan kreatif juga salah satu daripada cabang seni dan mempunyai peminatnya yang tersendiri. Antaranya ialah cerpen, novel, dan sebagainya. Hasil penyelidikan dari UKM mendapati 77.6% remaja mengakui mendapat maklumat baru dengan membaca novel. Responden yang bersetuju mendapat kesedaran penghayatan Islam melalui novel pula ialah 75.7%. Ini jelas menunjukkan penulisan kreatif adalah wajar dan sangat sesuai untuk diaplikasikan sebagai saluran dakwah.


Seni Nyanyian


Seni nyanyian @ seni suara adalah kemerduan alunan yang menjadi terapi kepada jiwa yang tegang dan jasmani yang keletihan. Ia mendamaikan jiwa yang bergolak serta menghiburkan hati dalam kesedihan, melembutkan dan menyejukkan hati yang panas. Liriknya juga boleh membawa kebaikan. Nyanyian adalah antara bidang seni yang diterima secara meluas oleh segenap lapisan masyarakat. Di Malaysia, kumpulan nasyid bukan sahaja telah membuktikan kemampuan untuk mendapat tempat dihati peminat seni suara, malah menyumbang kepada pendidikan dan dakwah. Mereka menyanyikan lagu-lagu yang membawa keinsafan dan pengajaran. Pada zaman dahulu, Rasulullah s. a. w pernah membawa Aisyah menonton tarian Habasyah. Bagaimanapun Rasulullah s. a. w tetap menjaga adab-adab tersendiri.


Justeru Islam tidak pernah menolak kesenian selagi dan selama mana kesenian itu bersifat seni untuk masyarakat dan bukannya seni untuk seni. Terdapat lima hukum dalam seni jika diperincikan. Antaranya:


(a) Wajib : Jika kesenian itu amat diperlukan oleh muslim yang mana tanpanya individu tersebut boleh jatuh mudarat seperti keperluan manusia untuk membina dan mencantikkan reka bentuk binaan masjid serta seni taman (landskap) bagi maksud menarik orang ramai untuk mengunjungi rumah Allah swt tersebut.


(b) Sunat : Jika kesenian itu diperlukan untuk membantu atau menaikkan semangat penyatuan umat Islam seperti dalam nasyid, qasidah dan selawat kepada Rasulullah saw yang diucapkan beramai-ramai dalam sambutan Maulidur Rasul atau seni lagu (tarannum) al-Quran.


(c) Makruh : Jika kesenian itu membawa unsur yang sia-sia (lagha) seperti karya seni yang tidak diperlukan oleh manusia.


(d) Haram : Jika kesenian itu berbentuk hiburan yang :

• Melekakan manusia sehingga mengabaikan kewajipan-kewajipan yang berupa tanggungjawab asas terhadap Allah swt khasnya seperti ibadah dalam fardhu ain dan kifayah.

• Memberi khayalan kepada manusia sehingga tidak dapat membezakan antara yang hak (betul) dan yang batil (salah).

• Dicampuri dengan benda-benda haram seperti arak, judi, dadah dan pelbagai kemaksiatan yang lain.

• Ada percampuran antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram seperti pergaulan bebas tanpa batas dalam bentuk bersuka-suka yang melampau.

• Objek atau arca dalam bentuk ukiran yang menyerupai patung sama ada dibuat daripada kayu, batu dan lain-lain.

• Disertai dengan peralatan muzik yang diharamkan oleh Islam seperti alat-alat tiupan, bertali, tabuhan yang bertutup di bahagian atas dan bawah serta alat-alat muzik dari tekanan jari. Sesetengah ulama mengatakan harus hukumnya jika digunakan untuk pendidikan dan tidak menarik kepada konsep al-Malahi (hiburan yang keterlaluan) juga alat-alat muzik di atas boleh digunakan untuk tujuan dakwah Islamiyyah, seperti yang pernah dibuat oleh Rabiatul Adawiyyah.

• Seni yang merosakkan akhlak dan memudaratkan individu atau yang berbentuk tidak bermoral seperti tarian terkini (kontemporari).

• Jenis-jenis seni yang dipertontonkan bagi maksud atau niat yang menunjuk-nunjuk dan kesombongan.

(e) Harus : Apa saja bentuk seni yang tidak ada nas yang mengharamkannya.

Pembinaan Anak-Anak Berasaskan masjid


Praktikalnya, pendidikan di peringkat keluarga merupakan elemen yang cukup penting dalam melahirkan individu muslim sejati. Di sini, ibu bapa seharusnya memainkan peranan sebaik mungkin dalam menyediakan medium tarbiyah yang terbaik untuk anak-anak. Kegagalan pendidikan di peringkat keluarga akan menjurus kepada masalah yang boleh diibaratkan seolah berantai yang akhirnya akan merugikan umat Islam secara amnya.


Selain itu, Di dalam Islam masjid adalah sebagai tempat pembangunan sahsiah induvidu muslim dan pembangunan masyarakat sepanjang zaman. Sebenarnya institusi masjid pada hari ini begitu penting dan masih menjadi tempat dalam pembangunan induvidu dan masyarakat kaum muslimin khususnya. Tanpa masjid, anak-anak tidak mungkin dapat dididik moral, sosial,kerohanian dan keimanannya. Sebenarnya peranan masjid adalah besar kepada pembangunan induvidu dan masyarakat. Masjid adalah sebagai tempat seorang muslim mendengar nasihat dan pengajaran al-Qur’an, mengenal hukum halal haram, mengetahui hal ehwal kehidupan orang Islam, penderitaan kaum muslimin, saling tolong-menolong, bekerjasama dan mengeratkan ikatan persaudaraan di antara satu sama lain.Justeru, mendidik anak-anak melaui institusi masjid merupakan cara yang terbaik untuk mendidik akhlak mereka sebagaimana Rasulullah s.a. w bersabda.

Maksudnya:
" Jika kamu lihat seseorang itu selalu pergi masjid, maka saksikanlah keimanan baginya".

Undang-undang Ciptaan Allah Dan Ciptaan Manusia

Undang-undang Allah bermaksud hukum-hukum yang diperundangkan Allah ke atas hambaNya supaya mereka beriman kepada-Nya yang boleh membawa kebahagiaan sama ada didunia dan di akhirat.

Tahukah Anda Undang-undang Allah mempunyai perbezaan dengan undang-undang yang dicipta oleh manusia.

1) Undang-undang ciptaan manusia masih dapat dipinda dan diubah, mengikut peredaran masa dan tertakluk pada pemerintah, sedangkan undang-undang Ilahi tidak dapat dipinda-pinda atau diubah-ubah, bahkan ia masih dipakai walaupun zaman telah berubah.

2) Undang-undang ciptaan manusia dipegang oleh pemerintah dan dibuat oleh penggubal undang-undang. Manakala undang-undang ciptaan tuhan pula tidak dipegang oleh sesiapa dan sumber perundangannya datang dari Allah Ta’ala sendiri iaitu Al-Quran.

3) Kebiasaan undang-undang ciptaan manusia dibolehkan merayu atau membayar denda yang telah dikurangkan. Ini membuatkan kadang-kadang undang-undang ciptaan manusia boleh berlaku tidak adil dan denda yang dikenakan tidak setimpal dengan kesalahan yang disabitkan. Berlainan dengan undang-undang ciptaan Ilahi, orang yang melakukan kesalahan akan diberi balasan yang setimpal dengan kesalahannya.

4) Undang-undang ciptaan manusia hanya berkuatkuasa semasa pesalah itu masih hidup sahaja. Tetapi, undang-undang Allah akan tetap berkuatkuasa walaupun pesalah itu telah meninggal dunia.

Hakikatnya pada hari ini, manusia mengamalkan undang-undang yang dicipta oleh manusia itu sendiri. Justeru, di sini saya menyeru kepada semua kembali lah kita kepada ajaran nabi Muhammad s. a. w. yang menyeru manusia agar mengerjakan apa yang diperintahkan Allah sama ada dari aspek ibadah, ekonomi, politik dan sosial.

Ekonomi Kelantan


Keistimewaan & Tempat Menarik Boleh Kita Lawati di Kota Bharu.

  • Masjid Sultan Ismail.
  • Pasar Besar Kota Bharu (Kaum wanita banyak berniaga di sini).
  • Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri.
  • Gelanggang Seni (Tempat kegiatan kesenian dan kebudayaan).
  • Perusahaan batik (Perusahaan yang terkenal di Kelantan).

Tahukah Anda Tentang Ekonomi Di Kelantan

Ekonomi kelantan adalah berasaskan pertanian padi, getah dan tembakau. Kegiatan menangkap ikan di persisiran pantai sepanjang 96-kilometer turut merupakan aktiviti ekonomi yang penting. Industri kecil-kecilan yang menggunakan kemahiran tradisi dalam penghasilan kraftangan seperti batik, ukiran kayu dan tenunan songket juga agak meluas. Selain itu, kegiatan pembalakan juga aktif kerana keluasan hutan Kelantan masih banyak. Beberapa tahun kebelakangan ini, pelancongan, terutamanya ke pulau-pulau makin popular.

Pasar Besar Siti Khadijah di pusat bandar Kota Bharu masih merupakan tarikan utama. Kebanyakan peniaga di sini, adalah dari kalangan kaum wanita. Pelbagai barangan dijual seperti pakaian, kraftangan, makanan dan lain-lain lagi ada disediakan kepada pembeli. Ramai yang suka membeli belah di Kelantan kerana barangan yang dijual berpatutan dan menepati citarasa pembeli. Kalau anda mahukan semua itu, jom la pergi membeli belah di Kelantan dan anda akan mendapat barang-barang yang anda impikan.