BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, September 30, 2009

Ulama Jangan Tafsir Agama Mengikut Politik


Kalau dilihatkan hari ini, di negara kita terlalu banyak pertelingkahan berlaku di antara orang-orang melayu terutamanya dari segi hal ehwal agama Islam, walhal kita sendiri tahu di Malaysia ini majoriti kita adalah pengikut Ahli Sunah Waljamaah di mana semestinya segala amalan dan kepercayaan adalah sama.Saya sendiri berasa sungguh hairan kerana ini semua berpunca daripada bijak pandai yang mengetahui dan berkebolehan dalam mentafsirkan ilmu agama yang suci ini. Dan yang paling menyedihkan, praktiklnya dilakukan oleh mereka yang kurang pengetahuan tentang ilmu agama dan menerima bulat-bulat apa yang telah dikatakan oleh ulama-ulama yang mereka ikuti dimana mereka beranggapan semestinya itu adalah benar dan betul.Satu golongan ulama mengatakan pendapat mereka benar dan satu lagi mengatakan pendapat mereka juga benar. Tidak kurang ada yang berperanan duduk di atas pagar.

Persoalannya kalau ulama-ulama ini yang berpengetahuan tentang agama pun bertelingkah tentang kebenaran masing-masing dan tidak ada pula yang berani memutuskan pendapat manakah yang benar mengikut kehendak agama, ke manakah pula mereka yang tidak termasuk dalam golongan ulama yang tidak berpengetahuan tentang agama? ulama manakah yang patut mereka ikut? Kalau ulama pas tidak betul, ulama kerajaan tidak betul, ulama atas pagar tidak betul, jadi ulama manakah yang betul? Adakah ’ulama kristian’ atau ’ulama Hindu’ atupun ’ulama Buddha?. Jadi fikirkanlah wahai mereka yang dipanggil ulama -ulama sekalian, janganlah sampi nanti ada yang berfikiran kalau semua ulama melayu yang beragama Islam sudah tidak betul, mungkinkah yang betul adalah ulama-ulama lain yang tidak ada pertelingkahan di Malaysia ini.

Bersatulah wahai ulama-ulama sekalian dalam memperkatakan sesuatu tentang agama Islam, jangan mentafsirknnya mengikut ajaran politik, tetapi tafsirknlah mengikut ajaran agama yang sebenarnya, yang mudah difahami oleh mereka yang bukan ulama demi generasi akn datang.

0 comments: