BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, September 30, 2009

Malaysia Negara Orang Islam


Sheikh Muhammad Abu Zuhrah berpendapat bahawa Negara Islam (Darul Islam) ialah negara yang berada di bawah kuasa pemerintahan Islam, dalam mana kekuatan dan pertahanannya berada di tangan umat Islam. Negara seperti ini wajib dipertahankan oleh setiap Muslim. Muhammad bin Hasan As-Syaibani, seorang ulama terkemuka dari kalangan Mazhab Hanafi pula mentakrifkan negara Islam itu ialah negara yang dikuasai oleh umat Islam, dalam mana orang-orang Islam beroleh keamanan di dalamnya. Majoriti ulama berpendapat, jika sebuah negara ingin diiktiraf sebagai sebuah negara Islam, unsur utama yang perlu ada bagi negara itu ialah al-Qur’an dan sunah menjadi teras kepada perjalanan pentadbiran, perlembagaan negara tersebut. Malangnya aspek ini tidak ada di Malaysia. Menurut Nashruddin Mat Isa ( Setiausaha Agung Pas ) beliau tidak menafikan Malaysia adalah negara orang Islam, tetapi ia tidak memenuhi takrifan sebuah negara Islam. Terdapat pelbagai perbezaan pendapat di kalangan ulama mengenai konsep negara Islam. Secara jelas , ulama mengklasifikasi negara sebagai Dar al-Islam, Dar al-Kufr, Dar al-’Ahd.

Adakah Malaysia sekarang boleh dikatakan negara Islam? Bagaimana kita mendakwa Malaysia sebuah negara Islam sedangkan kita mempunyai kasino terbesar di Asia, kilang arak yang besar, berlaku penyelewengan kuasa yang hebat, penahanan orang tanpa perbicaraan dan sebagainya, yang bercanggah dengan ajaran Islam. Negara Islam juga tidak melaksanakan undang-undang mengikut al-Qur’an dan Sunah. Dalam soal undang-undang contohnya. Terdapat banyak undng-undang Malaysia yang bertentangan dengan undng-undang Islam contohnya, qisas dan takzir dalam kes bunuh.Undang-undang substantif dan prosedur Islm perlu dilaksanakan secara bersama dan menyeluruh. Tetapi di negara ini, ia tidak dirujuk, malah undng-undang Islam seperti undng-undang jenayah sering digambarkn negatif.


Oleh itu, kita tidak perlu menungggu sehingga orang ramai faham undang-undang Islm untuk melaksanakannya, kerana majoriti rakyat sekarang pun tidak faham undang-undang sivil yang diamalkan. Malah undang-undang Islam pernah pun diamalkan di Tanah Melayu dahulu, di perak, Pahang, dan Melaka sebelum digantikan dengan undang-undang Inggeris. Maka sepatutnya kita berusaha untuk megamalkan semula undang-undang Islam.


0 comments: