BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, September 30, 2009

Kita Tidak Percaya Dengan keimanan Sendiri


Pengertian aqidah secara bahasa berasal daripada perkataan "‘akidah" diambil dari kata dasar "al-‘aqdu" iaitu ar-rabth(ikatan), al-Ibraam (pengesahan), al-ihkam(penguatan),at-tawatstsuq(menjadi kokoh, kuat), asy-syaddu biquwwah(pengikatan dengan kuat), at-tamaasuk(pengokohan) dan al-itsbaatu(penetapan). Di antaranya juga mempunyai arti al-yaqiin(keyakinan) dan al-jazmu(penetapan). Manakala pengertian aqidah secara istilah iaitu perkara yang wajib dibenarkan oleh hati dan jiwa yang tidak dicampuri oleh keraguan dan kebimbangan. Jika hal tersebut tidak sampai pada tingkat keyakinan yang kukuh, maka ia tidak dinamakan aqidah. Dinamakan aqidah, karena orang itu mengikat hatinya diatas hal tersebut.

Kebebasan beragama yang semakin berleluasa pada hari menyebabkan berlaku kepincangan terhadap umat Islam. Suara-suara hak asasi manusia yang menuntut setiap orang mempunyai kebebasan dalam kehidupannya juga mengundang padah yang lebih hebat. Hari ini setiap agama berusaha mengajak orang ramai mengikuti kepercayaan mereka sama ada secara langsung atau tidak langsung. Setiap agama mengajak kepada kebaikan. Namun sejauh mana kita sebagai khalifah memainkan peranan, Islam sebenarnya layu di tangan pendukungnya sendiri.

Justeru, bagi saya sikap dan jati diri orang Islam harus bermula dari dalam. Masyarakat hari ini harus didekati sebagaimana sejarah Rasulullah s. a. w. mengajak dan mengajar umatnya mengenai ’tauhid’. Janganlah diremeh-remehkan perkara kecil seperti bagaimana jenazah mangsa-mangsa tsunami harus dikebumikan. Sedangkan musibah yang lebih besar sebenarnya menanti di hadapan seperti kehilangan jati diri, kekuatan ummah yang kian rapuh, kristianisasi yang kian menjadi pilihan masyarakat bukan sahaja bagsa lain tetapi juga orang Melayu. Jika ia tidak dibentuk dalam diri setiap orang Islam, usahlah ditelagahkan tentang murtad, tentang penghinaan yang diterima masyarakat Islam, tentang ilmu dan teknologi yang kian dipelopori masyarakat bukan Islam kerana umat Islam tidak memainkan peranannya sebagaimana yang dituntut.

Di sini timbul persoalan, mengapa Kristian dan Yahudi mampu menyampaikan mesej yang begitu kuat kepada bangsanya dan bergerak dengan begitu pantas dan bersistematik. Tetapi malangnya umat Islam kenapa masih ketinggalan dalam pendidikan tentang ketuhanan. Maksud saya yang lebih mendalam tentang ketuhanan bukannya tentang hukum. Sekirannya dengan menjatuhkan hukum itu boleh, ini tidak boleh, itu dosa ini dosa tidak memadai kerana ia akan menjauhkan remaja hari ini yang begitu terdedah kepada pelbagai cabaran. Hakikatnya kita memang tidak mampu mengubah hukum tetapi gunakanlah pendekatan yang lembut, bersikap terbukalah menanggani isu-isu semasa yang membabitkan ummah, bukannya bertelagah di khalayak umum dan mempamerkan kejelekan bangsa Melayu dan umat yang tidak bersatu. Sepatutnya umat Islam diajar untuk lebih meyakini keimanannya supaya tidak terjerumus dalam sesuatu perkara yang dapat membatalkan keimanan mereka.



0 comments: