BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, September 30, 2009

Ibu: Tugas Mengandung dan Mendidik.



Apabila tiba bulan Disember, hari ibu diraikan bagi memperingati Hari Ibu. Memperingati hari ibu sama ertinya bagaimana kita mengingati ibu kita yang mengasuh dan mendidik kita semasa kecil. Juga mengingati betapa pentingnya peranan ibu dan besarnya jasa ibu. Sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud” ”Syurga itu ada di telapak kaki ibu”Sebenarnya peranan ibu merupakan cermin dalam mendidik anak-anak berakhlak mulia. Keluarga sebagai lembaga pendidikan yang pertama dan utama, maka ibubapa adalah pendidik, pembimbing, dan pembina dalam keluarga. Pendidikan budi pekerti, akhlak dan agama harus bermula dari keluarga sebelum anak melangkah ke dunia luar yang penuh cabaran. Jangan biarkan anak-anak menemukan jalan kehidupan sendiri tanpa kawalan daripada ibubapa. Berita melalui media massa baik elektronik maupun cetak banyak menceritakan tentang panorama kelabu kehidupan remaja masa kini contohnya, berlaku pencurian, perompakan, pemerkosaan, pembunuhan dan lain-lain lagi. Hal ini, menjadi peringatan kepada keluarga agar tetap mendidik dan membimbing ank-anak. Berbagai persoalan yang timbul mengenai kes ini. Adakah keluarga harus dipersalahkan atau sekolah atau masyarakat?

Ketiga-tiga institusi ini memainkan peranan dan tanggungjawab masing-masing, pendidikan berlangsung seumur hidup dan dilaksanakan di dalam lingkungan rumah tangga, sekolah dan masyarakat. Kerana itu, pendidikan adalah tanggungjawab bersama antara keluarga, masyarakat dan pemerintah, tanggungjawab pendidikan diselenggarakan dengan kewajipan mendidik. Secara umumnya mendidik ialah membantu anak-anak dalam pengembangan daya-daya dan penetapan nilai-nilai . Islam menemptkan ibubapa sebagai ketua keluarga yang berkewajipan untuk memelihra ahli keluarga dari tindakan negatif yang merosakkan masa depan. Allah SWT berfirman ” Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka . (al-Tahrim :6) Berbagai bacaan, komik, siaran tv , vcd, tontonan dan permainan yang boleh melekakan anak-anak. Hal ini sedikit sebanyak boleh mendatangkan kesan yang buruk dan merosakkan akhlak anak-anak.

Justeru, keluarga sebagai institusi sekaligus tempat tinggal dan juga tempat berteduh perlu menanam sifat prihatin terhadap penjagaan ank-anak. Keluarga seharusnya menjadi ” home sweet home” yang dibumbui cinta, kasih sayang, kelembutan, pengertian dan kedamaian. Ibubapa bukan sahaja sebagai orang tua, tetapi juga sebagai kawan, teman, kakak, nenek, sebagai tempat untuk anak-anak berkongsi cerita. Artinya keluarga bukan sahaja sebagai tempat tinggal tetapi juga sebagai arena untuk mencari hiburan dan rekreasi. Keluarga merupakan tempat mendidik untuk melahirkan anak-anak yang beriman, berilmu, berakhlak dan menjadi generasi yang mempunyai peribadi yang unggul pada masa hadapan. Ia bukan generasi yang rosak akhlaknya dan ibubapa sebagai agen pengubah anak-anak untuk masa akan datang.

0 comments: