BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, September 30, 2009

Ibadah Haji Ramai Yang Gagal Menghayati Iman Nabi Ibrahim


Setelah berjaya menempuh ujian ramadhan dan syawal 1430 Hijrah, umat Islam di seluruh dunia kini menghadapi pula ujian ibadah haji yang ditunaikan dalam bulan Zulhijjah ini. Ibadah haji ini bukan perintah ibadah baru dalam sejarah Islam. Ianya sudah mula ditunaikan oleh umat Islam sejak zaman Rasulullah s. a. w. lebih 1,400 tahun dahulu. Dalam sejarah ibadah haji, Rasulullah s. a. w. menunaikannya hanya sekali seumur hidup. Di sekitar Tanah Suci ada satu kawasan yang dipanggil Mina ( Muna). Di situlah dikatakan nabi Ibrahim a.s. melakukan korban untuk menyembelih puteranya nabi Ismail a. s. dengan perintah Allah SWT. Dirakamkan di dalam al-Quran bahawa nabi Ibrahim telah diperintahkan supaya mengorbankan puteranya itu. Perintah itu disampaikan kepadanya berupa mimpi.


Apabila baginda menyatakan perintah itu kepada nabi Ismail a. s. baginda menyerahkan perkara itu kepada ayahandanya kerana baginda sendiri sentiasa mematuhi perintah Allah. Nabi Ibrahim hampir mengalirkan air mata mendengar jawapan itu.Setelah itu, sembelihan pun dijalankan, tetapi Allah mengganti Ismail a. s. Dengan seekor kibas untuk menjayakan perintah sembelihan itu. Nyata bahawa ibadah penting yang diasaskan oleh nabi Ibrahim a. s sudah menjadi sebahagian daripada ajaran umat nabi Muhammad s. a. w. sehingga masih diteruskan oleh jutaan umat Islam sampai ke hari kiamat. Maka umat Islam pun dianjurkan supaya mencontohi iman nabi Ibrahim a. s. sesudah menghayati sunnahnya kerana tidak mungkin ada manusia lain yang sanggup mengorbankan anaknya sendiri demi mematuhi perintah Allah walaupun syaitan cuba menggodanya supaya menolak perintah Allah. Malangnya pada hari ini, kita dengar dan kita lihat sendiri sudah ada manusia yang sanggup membunag anak kecil sendiri setelah melahirkannya secara haram walaupun Allah mengharamkan tindakan seperti itu.


Dan ketika jemaah haji melakukan lontaran jamrah di Mina berapa ramai daripada mereka yang sanggup mencontohi tindakan nabi Ibrahim a. s. yang merejam batu kepada syaitan kerana cuba menggodanya supaya menolak perintah Allah SWT? Dari satu segi nyata bahawa ibadah haji bertujuan supaya orang mukmin menghayati iman nabi Ibrahim a. s. tetapi berapa ramai yang berjaya menghayatinya sehinggga mereka pulang ke tanah air bersih daripada dosa seperti bayi yang baru dilahirkan. Malangnya menurut anggaran Rasul lebih ramai yang pulang ke tanah air membawa haji mardud (ditolak) sama seperti ramai yang tidak mendapat apa-apa daripada ibadah puasa mereka selain dari lapar dan dahaga. Wallahuallam.

0 comments: